زبانشناسی کاربردی
سامان جمشیدی؛ سعید رضایی؛ محمد حسن زاده؛ محمود دهقان
چکیده
از زمان بازگشایی جعبه سیاه مفهوم "هویت نویسنده"، کمبود مدلی بر اساس چارچوب های نظری جامع، نیاز را برای ساخت مدلی مستحکم برای این مفهوم را پررنگ کرده است. بدین منظور، اهداف اصلی این پژوهش بواسطه ی رویکرد سه مرحله ای ذیل تحقق یافتند که شامل فرضیه سازی مدل هویت نویسنده، ساخت و بررسی روایی پرسشنامه بر اساس این مدل و سنجش مدل بر اساس داده ...
بیشتر
از زمان بازگشایی جعبه سیاه مفهوم "هویت نویسنده"، کمبود مدلی بر اساس چارچوب های نظری جامع، نیاز را برای ساخت مدلی مستحکم برای این مفهوم را پررنگ کرده است. بدین منظور، اهداف اصلی این پژوهش بواسطه ی رویکرد سه مرحله ای ذیل تحقق یافتند که شامل فرضیه سازی مدل هویت نویسنده، ساخت و بررسی روایی پرسشنامه بر اساس این مدل و سنجش مدل بر اساس داده های حاصل از پرسشنامه میباشد. جامعه آماری این پژوهش را، 30پاسخ دهنده در سنجش اولیه، 60پاسخ دهنده در مرحله بررسی پایایی، 140پاسخ دهنده در تحلیل عامل اکتشافی، 175پاسخ دهنده در تحلیل عامل تاییدی تشکیل داده اند. در مرحله ی اول، مدل هویت نویسنده بر اساس مدل هویت نویسنده ی Ivanic (1998)، مدل صدای نویسنده ی Prior (2001)، مطالع ی دقیق پیشینه ی تحقیقاتی و مشورت با متخصصان، شکل گرفت. در مرحله ی دوم، پرسشنامه ای بر اساس مدل ساخته شده، تهیه و روایی آن مورد برسی قرار گرفت. . بنابر نتایج آزمون کرونباخ آلفا، میزان همبستگی درونی این پرسشنامه 73/0 تخمین زده شد. به دنبال آن، نتایج تحلیل عامل اکتشافی مدل نهایی را متشکل از چهار عامل هویت و صدای نویسنده، نقش نویسنده، پیشینه ی نویسنده و سبک نویسنده ارائه داد. سوم، در مرحله ی تحلیل عامل تاییدی، از مدلسازی معادله ساختاری با استفاده از نرم افزار آموس (AMOS) برای ارزیابی مدل ارائه شده استفاده شد که نتایج آن برازش مدل چهار عاملی را تایید کرد. نتایج این پژوهش چند مرحلهای به منظور نشان دادن نقس اساسی هویت نویسنده در نوشتار دانشگاهی برای نویسندگان مبتدی و حرفه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاست.
آموزش معلم
محمد حسن زاده؛ مهین علی زاده
چکیده
این پژوهش با استناد به الگوی دوگانه هافستد (1986) به بررسی هویت فرهنگی معلمان زبان انگلیسی ایرانی پرداخته است. با استفاده از روش تحقیق ترکیبی متوالی، جهتگیری فرهنگی و اثر سابقه تدریس بر میزان گرایش این معلمان در جذب فرهنگ زبان مقصد مورد بررسی قرار گرفت. یکصدوبیست معلم زن و مرد مشغول به تدریس در موسسات خصوصی زبان با سوابق گوناگون تدریس ...
بیشتر
این پژوهش با استناد به الگوی دوگانه هافستد (1986) به بررسی هویت فرهنگی معلمان زبان انگلیسی ایرانی پرداخته است. با استفاده از روش تحقیق ترکیبی متوالی، جهتگیری فرهنگی و اثر سابقه تدریس بر میزان گرایش این معلمان در جذب فرهنگ زبان مقصد مورد بررسی قرار گرفت. یکصدوبیست معلم زن و مرد مشغول به تدریس در موسسات خصوصی زبان با سوابق گوناگون تدریس در این تحقیق شرکت نمودند. الگوی هافستد به صورت یک پرسشنامه لیکرت بهمراه تعدادی سوالات شخصی توزیع گردید. برای به دست آوردن درک عمیق تر دیدگاه معلمان، شش نفر از آنها به طور تصادفی انتخاب شدند تا به تفصیل پاسخ های خود در یک مصاحبه نیمه ساختاریافته بپردازند. تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد که معلمان زبان انگلیسی، بدون در نظر گرفتن مدت زمان سابقه تدریس حرفه ای خود، در درجه اول به عنوان فرد گرا شناخته می شوند. یافته ها با تحقیق اولیه هافستد که در آن ایرانی ها به طور کلی بعنوان جمع گرا شناخته شده بودند، در تضاد بود. اگر چه سابقه تدریس از لحاظ آماری میزان وابستگی فرهنگی افراد را مشخص نکرد، اما پاسخ های معلمان در مصاحبه، برخی از روند های اصلی تغییر هویت آنها را برملا نمود. به نظر می رسد که تماس مکرر با زبان انگلیسی می تواند هویت فرهنگی معلمان غیر بومی را در طول زمان دچار دگرگونی نماید. در مقیاس وسیعتر، می توان نتیجه گرفت که معلمین زبان با هر گرایش فرهنگی اولیه، حتی بدون حضور فیریکی در کشور زبان مقصد، فرهنگ آن را در خود جذب می نمایند.